הרפורמה במסלולי ההשקעות יוצאת לדרך! איך יושפעו החסכונות שלכם בקרנות הפנסיה והגמל?

ב-1 ביולי תיכנס לתוקפה רפורמה חדשה בתחום מסלולי ההשקעות, אשר תשפיע על מבנה השקעות כספי החוסכים השכירים והעצמאים. כנען עושה לכם סדר במה שאתם צריכים לדעת בשפה פשוטה וברורה.

מהי רפורמת מסלולי השקעה?

משרד האוצר פרסם כבר בשנת 2022 את חוזר "מסלולי השקעה בקופות גמל" כאשר חלקה הראשון יושם כבר ב2023, וחלקה השני ייכנס לתוקף ב1.7.2024.

במסגרת החוזר, פורסמה רשימת מסלולי השקעה שרשאים הגופים המוסדיים לנהל, וכן פורטה מדיניות ההשקעה התקנונית שנדרש ליישם בכל אחד ממסלולי ההשקעה הללו.

המשמעות היא כי חברות הביטוח, הפנסיה והגמל, נדרשות להתאים את רשימת מסלולי ההשקעה שברשותם לרשימה המעודכנת שפרסם אגף שוק ההון.

ההתאמה של היצרנים תתרחש בין היתר באמצעות:

  • מיזוג מסלולי השקעה– במקרה זה היצרן יסגרו מסלולי השקעות והעמיתים בהם יועברו למסלול השקעה אחר.
  • שינוי שם מסלול השקעה או מדיניות ההשקעה בו– במקרה זה העמיתים יישארו במסלול ההשקעה הקיים אך יבוצעו שינויים במדיניות ההשקעה בו בהתאם לאשכולות ולמאפייני ההשקעה שקבע משרד האוצר.
  • שינוי התמחות מסלול ההשקעה– במקרה זה העמיתים יישארו במסלול הקיים אך סוג ההתמחות שלו ישתנה בהתאם לדרישות החדשות.

אחת ממטרות הרפורמה היא להפוך את עולם ההשקעות לפשוט, נגיש ומותאם יותר לצרכים האישיים של החוסכים, וכן לאפשר להם יכולת השוואה של מסלולים בין חברות ויצרנים שונים בלי להסתבך ולהרגיש אבודים מול שלל האפשרויות הרבות שמציגה להם כיום כל חברה בנפרד.

על אילו מוצרים חלה רפורמת מסלולי ההשקעה?

הרפורמה תחול על מוצרי החיסכון והפנסיה של ציבור החוסכים בישראל:

  • קופות גמל
  • קרנות פנסיה
  • פוליסת ביטוחי מנהלים
  • קרנות השתלמות
  • קופות גמל להשקעה
  • פוליסות חיסכון פרטיות

על אילו סוגי חוסכים תחול הרפורמה?

ההוראות החדשות יחולו על כלל העמיתים והמבוטחים, הן קיימים והן מצטרפים חדשים, אך השינוי במסלולים הקיימים (מיזוג או שינוי מדיניות השקעה) ישפיע רק על העמיתים והמבוטחים שכספם מנוהל כבר באחד מהמסלולים הללו.

חלוקת מסלולי השקעה ל5 אשכולות

מסלולי ההשקעה החדשים מכילים מסלולים מגוונים על מנת לאפשר לכל חוסך לבחור את המסלול המתאים ביותר עבורו מבין:

  1. מסלולי השקעה תלויי גיל– בהם יפולחו ויעוברו החוסכים למסלול המתאים להם לפי טווחי גיל: גיל 50 ומטה/ גילאי 50-60, וגילאי 60 ומעלה.
  2. מסלולי השקעה כלליים– אשר נסגרו החל מ2016 למצטרפים חדשים בביטוחי מנהלים ובקרנות פנסיה.
  3. החל מסלולי השקעה מתמחים– מחולקים למספר אשכולות לפי מאפייני ההשקעה שלהם וההוצאות הישירות שיוכל היצרן לגבות מהם
  4. מסלולי השקעה למקבלי קצבה– מיועדים לחוסכים שכבר מקבלים קצבאות

 

מסלולי ההשקעה המתמחים יחולקו ל5 אשכולות, כאשר כל אשכול בעל מאפייני השקעה שונים:

על מסלולי קיימות וסביבה כבר שמעתם?

לצד מסלולי אמונה (מסלולים הלכתיים), במסגרת הרפורמה כלולים גם מסלולי קיימות וסביבה, אשר עיקר ההשקעות בהם מתבסס על ספר חוקים מוסדר וברור של האו"ם ומתייחס לאתגרים מרכזיים של האנושות וכולל מנעד רחב של נושאים חברתיים, כלכליים וסביבתיים, היעדים יכולים להיות בין היתר: מיגור העוני, שוויון מגדרי, מים ואנרגיה נקייה, הוגנות תעסוקתית ועוד.

בשנים האחרונות מפגין ציבור החוסכים תשומת לב הולכת וגדלה למסלולים אלו.

מהמכתבים האלו לא כדאי לכם להתעלם:

בימים אלו שולחים היצרנים מכתבים לחוסכים, ובו תקבלו מכתב המפרט את מסלול ההשקעה הקיים לכם כיום במוצרים, ומה השינוי שיחול בו החל מ1.7.

אנו ממליצים לעקוב אחרי המכתבים, ובמידה והשינויים אינם מתאימים לכם, נא פנו אל סוכן הביטוח לפני ביצוע המיזוג / השינוי, ותוכלו לעבור עוד היום למסלול השקעות המתאים מבחינתכם.

דוגמא לעדכון שינוי במסלול השקעה קיים

בדוגמא זו מבוטח אשר חוסך במסלול אג"ח עד 20% מניות, ישאר אמנם באותו מסלול השקעות אך מדיניות ההשקעה משתנה כך שהקופה הגדילה את אחוז החשיפה למניות עד ל25% .

שורה תחתונה:

הרפורמה החדשה בתחום מסלולי ההשקעות נכנסת לתוקף ב-1 ביולי, והיא מביאה איתה פשטות, שקיפות והתאמה אישית. זה הזמן לבדוק את האפשרויות שלכם, לוודא שאתם במסלול הנכון ולנצל את השינויים לטובתכם. השקעה נכונה היום יכולה להבטיח לכם עתיד כלכלי בטוח ומוצלח יותר.

אם אתם כבר משקיעים כיום במסלולי השקעה, אין צורך להילחץ, שימו לב האם קיבלתם מכתב, והאם אתם הולכים להיות מועברים למסלול אחר, או נמצאים במסלול שמדיניות ההשקעה שלו פחות מתאימה לכם, אם זה המצב, אנו ממליצים לפנות אל סוכן הביטוח ולבדוק את האפשרויות העומדות בפניכם ולשקול מעבר למסלול השקעה מתאים יותר.

אנחנו בכנען מעמידים לרשותכם את המומחים שלנו, לכל שאלה או סיוע הנדרש, אנו מזמינים אתכם ליצור קשר, ובעלי הרישיון שלנו ישמחו לנתח ולהשוות יחד אתכם את מסלולי ההשקעה ואת רמת הסיכון המתאימה לכם, ובמידת הצורך לטפל בשינויי מסלול לינק השארת פרטים