שוקלים למשוך מקרן ההשתלמות בעקבות הצעת החוק של משרד האוצר? הנה כל הסיבות ללמה כדאי לכם להמתין עם ההחלטה!

בימים האחרונים אנו עדים לשיח ער בתקשורת בנוגע לתוכניות משרד האוצר, באמצעות חוק ההסדרים לשנת 2025 , ובמיוחד בנוגע לכוונת האוצר להטיל מס רווחי הון על קרנות ההשתלמות החל מהשנה השישית ואילך, וזאת כחלק מסדרת גזרות שמטרתן להגדיל את הכנסות המדינה ולצמצם את הגירעון הממשלתי שנובע ממלחמת "חרבות ברזל" .

עם זאת, חשוב לנו לציין כי כיום, כמו בעבר, הצעה זו נתקלה בהתנגדות רחבה מצד גורמים מקצועיים, מעסיקים, איגודים מקצועיים וגם מצד הציבור- מה שהוביל לכך שלא עברה עדיין לתהליך חקיקה ויציאה לפועל, כך שאין וודאות כלל וכלל כי הצעה זו תיכנס לתוקף בתחילת שנת 2025.

העובדה שהצעות דומות הוסרו בעבר מעידה על כך שהמערכת הפוליטית והציבור מודעים לערך העצום של קרן ההשתלמות כחיסכון היחיד בישראל שנותר פטור מתשלום מס רווחי הון.

עם כל זאת אנו עדים בחודש האחרון לתופעה בה חוסכים רבים ממהרים לפנות אל סוכני הביטוח בבקשה למשוך את הכספים מקרנות ההשתלמות הנזילות, וכאן המקום להגיד: עצרו!

בכתבה זו נסביר מדוע לא כדאי למהר ולבצע פעולות בלתי הפיכות העלולות לפגוע בחסכונות ובעתיד הפיננסי שלכם.

למה לא כדאי למהר למשוך את קרן ההשתלמות?

בתקופות אי ודאות, כאשר מתקיימים דיונים לגבי שינויים אפשריים במיסוי, מתעוררת לעיתים נטייה לפעול במהירות ולבצע צעדים שמאוחר יותר עלולים להתברר כלא הכרחיים.

קרן השתלמות היא אחד מכלי החיסכון הפנסיוני היחידים שניתנים כיום להפקדה הן על ידי המעסיק והן על ידי העובד, ומאפשרים ליהנות מהטבת מס ייחודית: הכספים הנצברים בקרן פטורים ממס הכנסה ומתשלום מס על הרווחים שהצטברו, כל עוד לא חורגים מתקרת ההפקדה השנתית.

משיכת כספים מקרן השתלמות היא אחד מאותם צעדים בלתי הפיכים שעלולים לעלות ביוקר בהמשך. כל משיכה של הכספים תוביל לכך שהם לא יוכלו עוד ליהנות מהפטור ממס רווחי הון שהם זכאים לו כיום.

גם אם הצעת החוק תעבור, ותחליטו למשוך את הכספים מקרן ההשתלמות ולהפקיד אותם במוצר חיסכון אחר (כמו קופת גמל, או תוכנית חיסכון) תצטרכו לשלם מס רווחי הון, שעומד ברוב התוכניות על 25% מס על הרווח הריאלי שהשיגה הקופה שלכם, זהו בדיוק גובה המס שמבקש משרד האוצר להשית על הקרן ההשתלמות, אך רק על הרווחים שנצברו מהשנה השביעית והילך ולכן אין היגיון כלכלי בהחלפת תוכנית.

אנו מדגישים שוב, גם אם יעבור החוק, מדובר על כך כי הרווחים שהצטברו בקרן ב6 השנים הראשונות יהיה פטור ממס, והמס יחושב מהרווחים שיצטברו החל מהשנה השביעית ואילך, כך שעדיין משתלם להשאיר את הכספים בקופה ולא למשוך אותם.

מה כדאי לעשות?

ראשית, חשוב לא להיבהל. החוק המוצע עדיין לא נכנס לתוקף ואין צורך להאיץ תהליכים שיכולים לפגוע בחיסכון ארוך הטווח שלכם. אם מתכוונים לבצע שינויי מדיניות, מומלץ להמתין עד להתבהרות התמונה ולא למהר למשוך כספים.

בנוסף, חשוב להיוועץ עם מומחים בתחום החיסכון והפנסיה לפני קבלת החלטות משמעותיות. כל שינוי במצב הכספים יכול להיות בעל השפעות מרחיקות לכת, ולכן יש לשקול אותו בקפידה על בסיס הידע המקצועי המתאים.

שורה תחתונה:

משיכת כספים מקרן השתלמות בעקבות השיח על חוקי המס הצפויים עלולה להיות צעד מיותר ואפילו מזיק. למרות הדיונים הפוליטיים והכלכליים, כרגע אין שינויים מיידיים ואין צורך לפעול בפזיזות. קרן ההשתלמות ממשיכה להוות מכשיר חסכון אטרקטיבי עם הטבות מס ייחודיות – מומלץ לשמור על הסבלנות ולהמתין להתפתחויות לפני שמקבלים החלטות.

אנו בכנען נשמח לסייע לכם בנושא זה, ובנושאים נוספים, באמצעות הסוכנים שלנו, בעלי רישיון פנסיוני מטעם משרד האוצר, המומחים בתכנון פנסיוני ופיננסי ובליווי אנשי מקצוע נוספים מתאימים ולסייע לכם לקבל את ההחלטות הכלכליות המתאימות ביותר לצרכים האישיים שלכם

לינק השארת פרטים