סקירת שווקים פיננסיים – סיכום לשנת 2021

סקירת מאקרו:

שנת 2021 הוכיחה כי השווקים הפיננסיים למדו לחיות עם הקורונה בשלום אך דרכי ההתמודדות עמה הביאו עמם תופעות לוואי כלכליות חדשות שילוו אותנו עמוק אל תוך שנת 2022.

מדדי המניות המרכזיים הציגו תשואות חלומיות, כאשר ה-S&P500 הציג את התשואה השלישית בטיבה ב-15 שנה האחרונות עם 26.2% ו ה- NASDAQ מעט מאחור עם 21.4%. שוק ההון הישראלי בלט לחיוב והציג תשואות טובות אף יותר מהשווקים הגלובליים, כאשר מדד ת"א 35 הציג תשואה של 32% ומדד הבנקים שמהווה ראי לכלכלה הישראלית הציג תשואה פנטסטית של כ-68%. מדד STOXX 600 האירופאי אף הוא הציג תשואה נאה של 22%.

גם בגזרת האבטלה נראה ששיעורי המובטלים הדו-ספרתיים שבהם חזינו בתקופת הקורונה מזמן מאחורינו, כאשר אחוז האבטלה בישראל מתקרב לרמות טרום התפרצות המגפה, בדומה לארה"ב ולאירופה.

במקביל לתשואות המדהימות להן זכינו השנה, הפעולות של הורדת הריביות שחווינו בתחילת הקורונה, יחד עם הדפסת הכספים ותוכניות התמריצים העולמיות הביאו עמן השלכות כלכליות שטרם נראו זה עשרות שנים. בשילוב עם משבר הסחורות העולמי והמחסור בשבבים, ארה"ב סיימה את שנת 2021 עם קצב אינפלציה שנתי של 7% ואירופה עם קצב של 5%, שתיהן בקצב הגבוה

זה 40 שנה. בסוגיית האינפלציה, ישראל בלטה לחיוב בנוף העולמי עם קצב אינפלציה סביר של 2.8%, מעט מתחת לתחום העליון של יעד בנק ישראל. זאת, הרבה בזכות התחזקות השקל מול סל המטבעות העולמי, עובדה שאיזנה את עליית המחירים ע"י הוזלת מחיר הייבוא מחו"ל.

סוף שנת 2021 מצביעה על כך שהבנקים המרכזיים לא מתכוונים להישאר אדישים אל מול האינפלציה הגואה וכבר חזינו בדצבר 2021 שבנק מרכזי גדול ראשון, הבנק המרכזי של אנגליה, החליט לנקוט צעד ולהעלות ריבית מ-0.1% ל-0.25%. גם הפדרל רזרב האמריקאי לא נשאר אדיש והודיע על צמצום קצב התמיכה בשווקים בקצב כפול מהתכנון הראשוני וע"פ הסברה הרווחת, שנת 2022 תביא עמה לא פחות מ-3 העלאות ריבית בארה"ב.

כידוע, שווקים פיננסיים אינם מקבלים בעין יפה העלאות ריבית. סוף שנת 2018 מהווה תזכורת טובה לכך, כאשר הנגיד פאוול העלה את הריבית במפתיע בפעם הרביעית והמדדים המרכזיים בארה"ב נפלו באותו חודש בכמעט 9%. לכן, יחד עם המשך צמיחה עולמית, אבטלה נמוכה ויציאה מוצלחת מנזקי הקורונה, מעניין יהיה לראות כיצד יגיבו השווקים בשנת 2022 לעובדה שהעלאות הריבית מעבר לפתח, שהאינפלציה העולמית אינה זמנית כפי שסברו תחילה ושהוואריאנט המדבק הבא ייתכן וכבר התפתח לו במדינה כלשהי על פני כדור הארץ. ייתכן כי הירידות של תחילת שנת 2022 מהוות רמז לבאות.

סיכום שנת 2021 בגמל ובהשתלמות:

מבחינת קופות הגמל, החוסכים חוו תשואות מצוינות בשנת 2021, כאשר המסלולים הכלליים הציגו תשואות של כ-14% בממוצע והמסלולים המניתיים כ-23.5% בממוצע.

בתשואות במסלול הכללי בלטו בשנת 2021 לטובה מיטב-דש ואנליסט שהציגו תשואות גבוהות מ-15%. אלטשולר שחם השתרכה מאחור בפער עם תשואה של 10.63% בלבד לשנת 2021, אך עדיין מובילה בהסתכלות ל-5 שנים עם תשואה של כ-46%.

בתשואות המסלול המנייתי בלטו לטובה ילין לפידות, מור ואנליסט שהציגו תשואות של מעל ל- 26% ולרעה במיוחד בלטה אלטשולר שחם עם תשואה של כ- 15.5% בלבד במסלול המנייתי וזאת בעיקר עקב חולשת השוק הסיני עליו הימרה אלטשולר.

להלן פירוט הביצועים של הקופות הגדולות בכל גוף מנהל, בדגש על שווי נכסים מנוהל, תשואות בחתכים שנתיים שונים ואת הקצאת הנכסים בקופות הכלליות של הגופים המנהלים.

תשואות קרנות ההשתלמות הכלליות לשנת 2021:

תשואות קרנות ההשתלמות המנייתיות לשנת 2021:

שיעור הקצאת הנכסים המרכזיים בקרנות ההשתלמות הכלליות נכון ל-31.12.21 ו-% שינוי לעומת שנה קודמת (בצבע):

*שיעור החשיפה למניות כולל גם אופציות וחוזים עתידיים על מניות ("חשיפה במונחי דלתא"). על כן, כיוון שמדובר במינוף, סך שיעורי ההקצאות יסתכמו בפועל במעל ל- 100%.