סקירת שווקים פיננסיים – רבעון 2 לשנת 2022

סקירת מאקרו:

על החציון הראשון של שנת 2022 בכלל ועל הרבעון השני של השנה בפרט, ניתן לדבר במונחים היסטוריים, לצערנו שליליים. "החציון הגרוע זה 50 שנה", "האינפלציה הגבוהה ביותר זה 40 שנה", "עליית הריבית החדה זה 28 שנים" הם רק חלק מההשוואות שנזרקו לאוויר בשבועות האחרונים. בו בעת, לאוויר נזרקים תדיר ביטויים כמו "מיתון" או "סטגפלציה", תופעות כלכליות נשכחות שהצעירים שבינינו לא זכו להכיר מקרוב.

אם לתרגם את הכותרות למספרים, אז מדד ה-S&P 500 המרכזי ירד ברבעון השני בלא פחות מ-16.5%, מדד שכידוע גם קופות גמל רבות מציעות מסלולים צמודים אליו. מדד ה-NASDAQ הטכנולוגי צלל ברבעון השני ב-22.3% ומדד ה-STOXX 600 האירופאי ירד ב כ-11%.

בניגוד לרבעון הראשון, הפעם הירידות הגיעו גם לבורסה הישראלית. מדד ת"א 35 ירד בכמעט 10%, אך מציג תשואה שלילית סבירה בהחלט של 7.5% בלבד מתחילת השנה. נתונים אלו מגיעים על רקע נתוני מאקרו מצויינים, כאשר בחודש יוני הגרעון בישראל התכווץ ל-0 לראשונה מאז שנת 2008 ושוק העבודה מציג אחוזי אבטלה נמוכים.

עם זאת, בימים אלו ממש, גם ההיי-טק הישראלי עושה חישוב מסלול מחדש בעקבות התרסקות המניות של מרבית הישראליות שהנפיקו בנאסדק בשנים האחרונות. הכסף הזול ששימש את ההיי-טק הישראלי בשנים האחרונות לצמיחה בכל מחיר הולך ומתאדה בעקבות עליית הריבית. על מנת להמשיך ולצמוח בסביבה של ריבית עולה ושוק הון יורד, רבים מ"חדי-הקרן" הישראליים החלו כבר

בהתליכי צמצום עובדים. בשלב זה המגמה עוד נראית כטפטוף שולי, אך החשש הוא מטפטוף שיהפוך למבול.

בשוק העולמי טרם התפזר עשן אי-הוודאות, הן בדבר האינפלציה העולמית הגואה, הן בדבר מלחמת רוסיה-אוקראינה שסופה אינה נראה באופק והן בדבר תוואי עליית הריבית של הפדרל רזרב האמריקאי. כל עוד עננת אי הוודאות שוררת בשווקים, הבורסאות יתקשו להתאושש.

רק בחודש מאי השנה, לאחר שהעלה הבנק המרכזי האמריקאי את הריבית ב-0.5%, הוא ציין באותו המעמד כי אינו שוקל העלאת ריבית חדה יותר מזה. לאחר דברים אלו של הנגיד, זינקו לרגע השווקים האמריקאים בתקווה שקצב עליית הריבית בשליטה. קצת יותר מחודש לאחר הודעה זו, לאחר נתוני אינפלציה גרועים מהצפוי, העלה הפדרל רזרב את הריבית ב-0.75%, העלייה החדה ביותר מאז שנת 1994. מקרה זה מוכיח, כי בתקופה קשה של אי-ודאות כמו זו שאנו נמצאים בה כעת, אף אחד לא יודע מה יביא איתו מחר, גם לא הפדרל רזרב.

על אף כל התוצאות העגומות של רבעון זה, ייתכן כי ניתן לראות אור בקצה המנהרה. הנתונים האחרונים מצביעים על ירידה מסויימת במחירי הסחורות, ירידה במחירי התובלה הימית, כולל הקלה בתורים העצומים להם היינו עדים בחודשים האחרונים בפריקת סחורה של אוניות בנמלים. נתונים אלו מהווים זיק של תקווה לחזרה לשפיות המחירים העולמית. האם אכן זו תחילת מגמה או תופעה נקודתית? זאת נדע לשפוט ברבעונים הבאים.

סיכום רבעון 2 לשנת 2022 בגמל ובהשתלמות:

מבחינת קופות הגמל, החוסכים חוו את אחד הרבעונים הגרועים בשנים האחרונות, כאשר המסלולים הכלליים הציגו תשואה ממוצעת של כ 5.86%- והמסלולים המנייתיים כ 12.28%-.

הן במסלול הכללי והן במנייתי מור הציגה ברבעון השני את התוצאות הטובות ביותר עם תשואות שליליות מתונות יחסית ואלטשולר ממשיכה בצניחה החופשית ויורדת, הן בממוצע של ה-3 שנים והן בממוצע של ה-5 שנים, הן במסלול הכללי והן במנייתי, למקום האחרון בטבלאות. ברבעון השני אלטשולר השיגה תשואה גרועה בפער מהמתחרות במסלול הכללי וזאת לאחר חשיפה גדולה במיוחד לחו"ל ולמניות.

בעמוד הבא נפרט את הביצועים של הקופות הגדולות בכל גוף מנהל, בדגש על שווי נכסים מנוהל, תשואות בחתכים שנתיים שונים ואת הקצאת הנכסים בקופות הכלליות של הגופים המנהלים.

תשואות קרנות ההשתלמות הכלליות לרבעון 2 2022:

תשואות קרנות ההשתלמות המנייתיות לרבעון 2 שנת 2022:

שיעור הקצאת הנכסים המרכזיים בקרנות ההשתלמות בכוללות נכון ל-30.6.22 ואחוז שינוי לעומת רבעון קודם (בצבע)

לכל שאלה אנו כאן בכנען נשמח לעמוד לשירותכם בטלפון: 03-7688400 או בעמוד צור קשר באתר.