שכירים ועצמאים: סוף שנה כבר הגיע ,אל תחכו לרגע האחרון לטפל בהפקדות ובהטבות המס המגיעות לכם!

בין אם אתם שכירים או עצמאים, החסכון וההפקדות הפנסיוניות מקנות לכם לא מעט הטבות שניתן לנצל אותן רק עד סוף השנה ובתנאי שהופקדו לפני 31.12.2022 !

במאמר זה נעשה לכם סדר בסוגי ההפקדות שניתן לבצע לחסכון פנסיוני, לקרן השתלמות ולביטוח חיים פרטי ובהטבות המס שאתם זכאים לקבל בעבור הפקדות אלו, נתייחס גם לפעולות שעליכם לבצע על מנת לקבל את ההטבות בפועל, כמו כן נעמוד על ההבדלים וההשלכות בין מי שדואגים לבצע הפקדה חודשית שוטפת לבין מי שמעדיפים לבצע הפקדה חד פעמית בסוף כל שנה.

שכירים- הפקדות עצמאיות לפנסיה עבור "שכר לא מבוטח":

בחנו את תלוש השכר שלכם- לעיתים קיימת הכנסה חודשית שעבורה לא מבוצעות הפקדות חודשיות לפנסיה (על ידי המעסיק והעובד), מדובר במרכיבי שכר כגון: שעות נוספות, כוננויות, החזר הוצאות- ואין חובה על המעסיק והעובד לבצע הפקדות משכר זה, ולכן על רכיב שכר זה העובד יכול להפקיד בעצמו לפנסיה וליהנות מהטבות מס בהתאם:

איך מקבלים את ההטבה?

על מנת לממש את הטבות המס העובד נדרש להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה, בצירוף אישור שנתי מחברת הביטוח/ קרן הפנסיה על ההפקדות שביצע ויקבל החזר מס בהתאם, יחד עם זאת- קיימים מקומות עבודה אשר מוכנים לבצע פעולה זו עבור העובדים בדקו מול המעסיק שלכם כיצד נוהג הארגון בו אתם עובדים.

עצמאים- הפקדות לפנסיה:

על פי חוק פנסיית חובה לעצמאיים, החל משנת 2017 חייב כל עצמאי בהפקדה מינימלית לפנסיה, אך כדי לעודד עצמאים להפקיד יותר לפנסיה נקבעה תקרת הפקדה שנתית על מנת לנצל הטבות מס גבוהות יותר:

כמה מפקידים?

הפקדת חובה מינימלית: מהכנסה של עד 5,275 ₪ יש להפקיד 4.45% , מעל הכנסה של 5,275 ₪ ועד 10,551 ₪ יש להפקיד 12.55%, מעל הכנסה חודשית של 10,552 ₪ אין חובה להפקיד

הפקדות מקסימליות לניצול הטבות מס: ניתן להפקיד עד 16.5% מההכנסה ועד תקרה של הכנסה שנתית בגובה 213,600 ₪- סה"כ הפקדה שנתית בגובה 35,244 ₪.

הטבת המס שאתם זכאים לה:

לטובת זיכוי (הפחתת תשלום למס הכנסה) ניתן להפקיד עד 11,748 ₪ בשנה

לטובת ניכוי (הפחתת ההכנסה החייבת במס) ניתן להפקיד עד 23,496 ₪ בשנה

שווי הטבת מס חודשית מקסימלית:

זיכוי: 4,111 ₪

ניכוי: בהתאם לגובה המס השולי (במס שולי של 47% הניכוי שווה ל-11,043 ₪).

איך מקבלים את ההטבה?

מגישים דו"ח שנתי ואישור הפקדות מחברת הביטוח/ קרן הפנסיה ומעבירים לרו"ח לטובת דיווח בדו"ח שנתי למס הכנסה.

עצמאים- הפקדות לקרן השתלמות:

אמנם נקבעה תקרת הפקדה ממנה ניתן ליהנות מהטבות מס, אך ניתן בהחלט לבצע הפקדה גבוהה יותר מהתקרה, המשמעות היא: הגדלת החסכון בתוכנית הנזילה למשיכה לאחר 6 או 3 שנות וותק, ותשלום מס רווחי הון רק על ההפקדה העודפת מעל התקרה.

כמה מפקידים?

עד 18,960 ₪ לשנה

הטבת המס שאתם זכאים לה:

לטובת ניכוי (הפחתת ההכנסה החייבת במס) מוכרת הפקדה שנתית של 12,150 ₪ (270,000 ₪ X 4.5)

לטובת פטור ממס רווחי הון : מוכרת הפקדה שנתית עד 18,960 ₪ בשנה.

שווי הטבת מס חודשית מקסימלית:

ניכוי: בהתאם לגובה המס השולי (במס שולי של 47% הניכוי שווה 5,710 ₪ )

פטור מתשלום מס בגובה 25% על הרווחים שהצטברו בחסכון: פטור מלא על רווחים שנוצרו מהפקדה בגובה 18,960 ₪ בשנה.  

איך מקבלים את ההטבה?

מגישים דו"ח שנתי ואישור הפקדות מחברת הביטוח/ בית ההשקעות ומעבירים לרו"ח לטובת דיווח בדו"ח שנתי למס הכנסה.

שכירים ועצמאים: הטבת מס נוספות לפניכם!

רבים מאיתנו מבצעים הפקדות חודשיות לביטוחי חיים פרטיים, וגם עבור ביטוחי חיים לטובת משכנתא.

המדינה מעניקה הטבת מס על תשלומים אלו ומאפשרת לכם ליהנות מזיכוי בגובה 25% מהסכומים שהפקדתם לביטוח ועד תקרה שנתית של כ33 אלף שח'.

  • איך מקבלים את ההטבה?
  • אוספים את האישורים השנתיים מחברות הביטוח בהן שילמת עבור הביטוחים
  • מגישים טופס למס הכנסה
  • ההחזר יגיע אליכם עד שנה מיום הגשת המסמכים ובתוספת ריבית והצמדה
  • ניתן להגיש וליהנות מההטבה- 6 שנים רטרואקטיבית

האם כדאי להפקיד לפנסיה באופן חודשי או חד פעמי בסוף השנה?

על מנת ליהנות מהטבות המס המגיעות לכם- אין זה משנה אם תבצעו הפקדה חודשית או שנתית, אך עליכם לקחת בחשבון כי קיים יתרון משמעותי בביצוע הפקדה חודשית לפנסיה:

חלק מההפקדה ירכוש לכם ביטוח שארים המקנה קצבה חודשית למשפחה במקרה של פטירה, ותשלום קצבה חודשית עבורכם במקרה של אובדן כושר עבודה. מי שמבצע הפקדות פעם בשנה- אינו זכאי לביטוחים החשובים הללו, על כן אנו ממליצים לכולם (שכירים ועצמאים) לבצע הפקדה חודשית בהוראת קבע, וליהנות גם מהטבות המס וגם מכיסוים ביטוחיים!

 

שורה תחתונה:

בין אם אתם עצמאים או שכירים, זה הזמן להיפגש עם סוכן הביטוח להסדרת כל נושא ההפקדות הפנסיוניות למימוש הטבות המס שאתם זכאים להם, ולהבין זכויותיכם.

אנו בכנען נשמח לתאם לכם פגישה מקיפה בנושא- עם סוכן בעל רישיון פנסיוני שילווה אתכם ביידע הנדרש וביישום הפעולות אל מול חברות הביטוח ובתי ההשקעות.

לינק השארת פרטים