חלוקת החיסכון הפנסיוני בגירושין: כך תבטיחו חלוקה הוגנת

גירושין הם תהליך רגיש מורכב וטעון, הן מבחינה רגשית והן מבחינה כלכלית.

אחת הסוגיות הכלכליות המרכזיות בתהליך זה היא חלוקת הרכוש המשותף, כולל חלוקת החסכונות הפנסיוניים שצברו שני בני הזוג במהלך תקופת עבודתם.

החיסכון הפנסיוני מהווה לעיתים קרובות נכס משמעותי עד מאד ברכוש שצברו בני הזוג לאורך השנים, ולכן ישנה חשיבות רבה בחלוקה צודקת והוגנת של הכספים הללו בהליך הגירושין.

רקע משפטי

בישראל, החוק לחלוקת רכוש בין בני זוג קובע כי כל נכס או כספים שנצברו במהלך הנישואין נחשבים לרכוש המשותף של בני הזוג וכך גם הזכויות הפנסיוניות.

החוק מאפשר לבני הזוג לקבוע בהסכם כיצד יחולק הרכוש במקרה של גירושין אך בהיעדר הסכם כזה, החוק בעצמו קובע מנגנון חלוקה מחייב.

בשנת 2014 נחקק חוק חלוקת החיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו, מדובר בחוק מורכב ועשיר בפרטים אשר מסדיר את כללי החישוב שיש לבצע ואף מתייחס למועדי ביצוע החלוקה, והכל במטרה להגן על הזכויות הפנסיוניות של בני הזוג עד לרגע בו ימומשו בגיל הפרישה.

חיסכון פנסיוני

החיסכון הפנסיוני כולל בתוכו את כל סוגי הפנסיות והחסכונות לגיל הפרישה כגון: קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים, קופות גמל, וקרנות השתלמות. כאמור הסכומים שנצברים בקופות הללו לאורך שנים רבות, ולעיתים גם עשרות שנים, יכולים להגיע לסכומים משמעותיים מסך הרכוש הכולל של בני הזוג.

בהליך הסכם חלוקת הרכוש יש צורך להעריך את שווי החיסכון הפנסיוני ולחלק אותו בין בני הזוג. הערכה זו מתבצעת לרוב על ידי אקטואר או מומחה כלכלי, שמחשב בעצם את סך השווי הנוכחי של החיסכון הפנסיוני ואת החלק היחסי שנצבר ממנו במהלך תקופת הנישואין.

ישנם שני סוגי מוצרים פנסיוניים:

  1. מוצרים הצוברים כספים- כגון: קרן השתלמות, קופת גמל, קרן פנסיה חדשה, ביטוח מנהלים
  2. פנסיה צוברת זכויות- כגון: פנסיה תקציבית, קרן פנסיה ותיקה

 

1. חלוקת חיסכון –מוצרי פנסיה :

החוק התייחס הן לפן המיסוי בעת משיכת כספים, והן לאופן חלוקת הזכויות בקרנות הפנסיה הוותיקות והתקציביות בהן נצברות בעצם זכויות לגיל פרישה.

על פי חוק, יכול בן זוג אחד להעביר לשני עד 50% מהצבירה העומדת לרשותו בקרן הפנסיה שמקורה כמובן בתקופת הנישואין לבן/ הזוג.

זוג שהתגרש לפני שנת 2014, נתקל בבעיה בבואו לנסות לחלק את הכספים שעמדו לרשות כל אחד מהם בקופות הפנסיה, היות ובמידה וחוסך מבקש למשוך את כספי הפנסיה טרום הגעתו לגיל 60 או לגיל הפרישה, ייאלץ לשלם מס בגובה 35% עקב משיכה שלא כדין.

כך מאפשר החוק כיום לבני זוג גרושים לקבל חלק מהכספים שנצברו בקופה הפנסיונית של בן הזוג השני בפטור מלא ממס עד לתקרת סכום צבירה של 1.500,000 ₪ .

במידה וסך היתרה של בן הזוג בקופה היא מעל 1,500,000 ₪ יישלם מס במשיכה בגובה של 21% (במקום 35%) גם כאן מדובר בהקלת מס.

בקרן פנסיה ותיקה /תקציבית בה נצברות בעצם זכויות לגיל הפרישה, יש לפנות לאקטואר על מנת שיעריך את הזכויות המגיעות לבן/ת הזוג השני ומכאן תבוצע החלוקה.

דרכי חלוקת החיסכון הפנסיוני

קיימות מספר דרכים לחלוקת החיסכון הפנסיוני בין בני הזוג:

2. חלוקת חיסכון – קרן השתלמות:

חוק חלוקת חיסכון פנסיוני אינו חל על קרן השתלמות, כאן עומדות לבני הזוג 2 אפשרויות: או שממתינים שהקרן תהיה נזילה למשיכה ואז לשלם לבן הזוג השני את חלקו ממנה, או שבן הזוג כבר במועד הגירושין יישלם את הסכום המגיע לבן הזוג השני, ובכך הקרן והסכומים בה נותרים בבעלותו המלאה.

3. חלוקת חיסכון – קופת גמל להשקעה:

חוק חלוקת חיסכון פנסיוני חל על קופת גמל להשקעה, כך שבמועד הגירושין ניתן להעביר את חלקו של בן הזוג השני בסכום שנצבר, לקופת גמל להשקעה על שמו .

 

חשיבות ההכוונה המקצועית

חלוקת החיסכון הפנסיוני בעת גירושין היא תהליך מורכב הדורש הבנה מעמיקה של תחום הפנסיה והשקעות הכספים, כמו גם יידע משפטי ואקטוארי.

לכן מומלץ לבני הזוג לקבל הכוונה מקצועית עי' סוכן הביטוח, המלווה את הפגישה לרוב יחד עם אקטואר/ עורך דין במטרה להבטיח חלוקה הוגעת וצודקת של החיסכון הפנסיוני.

שורה תחתונה:

חלוקת החיסכון הפנסיוני בעת גירושין היא סוגיה מורכבת וחשובה, המשפיעה על הביטחון הכלכלי של בני הזוג בעתיד הבנה מעמיקה של החוק ושל הדרכים השונות לחלוקת החיסכון הפנסיוני, בשילוב עם ייעוץ מקצועי, יכולים להקל על התהליך ולהבטיח חלוקה הוגנת וצודקת.

אנו בכנען נשמח לסייע לכם בנושא זה, ובנושאים נוספים, באמצעות הסוכנים שלנו, בעלי רישיון פנסיוני מטעם משרד האוצר, המומחים בתכנון פנסיוני ופיננסי ובליווי אנשי מקצוע נוספים מתאימים ולסייע לכם לצלוח את התהליך על הצד הטוב ביותר  

לינק השארת פרטים