כך תיזהרו ותתמודדו עם גניבת מידע באינטרנט

בשנים האחרונות רובנו מבלים יותר ויותר שעות במדיות וברשתות החברתיות, הדבר מאפשר לנו מצד אחד לגשת ולהיחשף למידע רב וחשוב שבעבר לא היה נגיש לנו, ומצד שני בפעולות אלו אנו חושפים יותר מידע אישי ורגיש שלנו באתרי אינטרנט ובאזורים אישיים לא מעטים כגון: חשבון הבנק, חברת האשראי, כניסה לתיק ההשקעות שלנו  מה שעלול להתברר כמקל בגלגלים ולפתח לצרות לא קטנות.

חשוב כי גם מוסדות וארגונים, וגם אנשים פרטיים יהיו מודעים לסיכונים פוטנציאלים הכרוכים בשימוש ברשתות ולעיקרית שבהן : גניבת מידע.

במאמר זה נבין מהי גניבת מידע, אילו סוגי מידע יכולים לגנוב לכם ובאילו דרכים, והכי חשוב ננסה לתת לכם מספר טיפים בנושא, על מנת שתוכלו להבין טוב יותר איך עלולות להיראות הודעות חשודות ממי שאולי מנסה להגיע למידע האישי שלכם ולגרום לכם למסור לו אותו, ולבסוף מה כדאי לכם לעשות אם גיליתם כי המידע שלכם נגנב.

מהי גניבת מידע?

עם ההתפתחות הטכנולוגית, נוצר מצב כי רוב המידע שלנו כיום נמצא במחשב ובאינטרנט -ומשכך תמיד קיים הסיכון לכך שמהצד השני יהיה מי שירצה, ואף יהיה בעל האמצעים, לשים ידו על המידע האישי שלנו ולגנוב אותו.

גניבת מידע היא בעיה נפוצה הרבה יותר ממש שרוב האנשים נוטים לחשוב, מידי יום מתבצעות מאות רבות של פריצות למידע רגיש ואישי של אנשים ושל חברות, על חלק גדול מהפריצות האלו לא נשמע, ועל חלק קטן מהן נשמע באמצעי התקשורת באם מדובר באירוע ייחודי הרלוונטי לציבור הרחב.

איזה מידע יכולים לגנוב לי?

סוגי הנתונים והמידע שהאקרים מצליחים מידי יום לשים ידיהם עליו יכול, מצד אחד ,להיות מידע אישי הקיים לכל אחד מאיתנו כגון: סיסמאות כניסה לאזורים אישיים, לחשבון הבנק ולכרטיסי האשראי, תמונות שצילמנו, מסמכים שתייקנו ועוד.  ומצד שני יכול להיות מידע עסקי הן של גופים קטנים ובינוניים והן של חברות ענק המוכרות לציבור, מידע כגון: נתונים כספיים של העסק, הסכמים וחוזים, מיילים רגישים ועוד.

מה עושים אם כבר גנבו לכם את המידע?

  1. הודעה וחסימה: אם גיליתם כי בוצעה פעולה פיננסית חריגה בחשבונכם (בנק / כ. אשראי ראשית דווחו לחברה, ולאחר מכן חשוב כי תבקשו ממנה לחסום מידית כל אפשרות לבצע העברות כספיות לחו"ל. באם מדובר בכרטיס אשראי כדאי לבטל את הקיים ולהזמין כרטיס חדש במקומו.

כמו כן, שלחו הודעה לאפליקציות להעברות כספים כגון: ביט/ פייבוקס הנמצאות בשימוש שלכם ובקשו לנעול את החשבונות ולא לאפשר העברת כספים.

ולבסוף נתקו את הגישה לחשבונות הרשתות החברתיות שלכם (פייסבוק, אינסטגרם וכו') על מנת למנוע כניסה והשתלטות עליהם.

  1. מחיקת אפליקציות ותוכנות חדשות: אם הפרטים שלכם נחשפו לגורם שלישי, ייתכן כי מדובר בתוכנה או אפליקציה חדשה שהתקנתם לאחרונה על המחשב. מומלץ למחוק תוכנות אלו, ולבחון באם הותקן במכשירכם קוד זדוני. מומלץ לפנות לאיש מקצוע להמשך טיפול.
  2. ביטול סים לסמארטפון והודעה למשטרה: אם גנבו לכם את מכשיר הנייד, צרו קשר עם ספקית הסלולר ובקשו שיבטלו את הסים לשימוש, כמו כן דווחו למשטרה שאולי תוכל לאתר את הגנב מרחוק. בנוסף כך מומלץ לנתק את המכשיר מגוגל ופיסבוק כדי שהגנבים לא יוכלו להיכנס לשירותים ולחשבונות האישיים שלכם באופן אוטומטי.

בשורה התחתונה:

כמו בתחומים רבים, רצוי כי נקדיש זמן למניעת האירועים, בכל הקשור לאבטחת מידע ברשתות החברתיות ובמחשב האישי שלכם-ומומלץ לבצע זאת עם איש מקצוע המומחה לנושא אבטחת מידע והגנה על הפרטיות ברשתות.

באם אתם בעלי עסק, אנו בכנען נשמח לעמוד לשירותכם בהכוונה ובבחינת אפשרות להרכבת פוליסת ביטוח שיכולה לתת מענה במקרה של אירוע מתקפת סייבר על מחשבי החברה.

לינק השארת פרטים