סוגי השקעה בתנאי אי וודאות ולמה הסבלנות משתלמת!

השקעת הכסף הפנוי יכולה להיות דרך מצוינת להגדלת החסכונות לאורך זמן, אך מצד הדבר מהווה אתגר לא קטן- למי שהשקעות אינן תחום עיסוקו או שאינו שוחה בתחום וחש כי המידע אינו מצוי בידו ברמה מספקת כדי לקבל את ההחלטות הנכונות.

בשנה האחרונה שוק הפיננסים וההשקעות עבר תקופה מאתגרת הכוללת ירידות בשווקים, והשאלה הנשאלת ביותר על ידי לקוחותינו הייתה: "איפה כדאי לי להשקיע את הכסף שלי "?

כאשר האינפלציה והריביות גבוהות ושוק המניות אינו נראה יציב ובטוח: האם כדאי להשקיע במניות, ולהתמקד במניות חו"ל? או אולי דווקא בנדל"ן או שבכלל הכי טוב ובטוח זה לשים את הכסף בפק"מ בבנק ולא להסתכן כלל?

אין ספק כי כולנו היינו מעדיפים לאמץ אפיק השקעה שתמיד יניב לנו תשואות גבוהות, ללא הפסדים, שהכסף יהיה נזיל לנו למשיכה בכל עת, ומימושו יהיה במיסוי מינימלי אם בכלל, כמובן שלא ניתן למצוא אפיק השקעות העונה לכל הדרישות הללו ולרוב נצטרך לבחור מוצר העונה על אחד או שניים מהפרמטרים שמנינו.

במאמר זה ננסה לתת לכם מספר טיפים, המתייחסים להיבטים השונים בהשקעות, וננסה לענות לשאלה שנשאלת לא מעט: היכן וכיצד כדאי להשקיע את הכספים באקלים הכלכלי הנוכחי?

1. הסבלנות משתלמת בהשקעות !

וורן באפט אמר כי "שוק ההון הוא כלי להעברת כסף מאנשים חסרי סבלנות לאנשים עם סבלנות",

כבר מגיל קטן אנו מתקשים להפעיל את שריר הסבלנות -ופעמים רבות הפסדנו מכך.

אמנם את העתיד לא ניתן לצפות, אך די להכיר את נתוני העבר על מנת לראות כי את שוק ההשקעות לא ניתן לתזמן, וכי אחרי כל משבר כלכלי השוק גם תיקן את עצמו והעליה בתשואות לא איחרה להגיע.

בנוסף לכך, חשוב להבין כי אירועים דרמטיים המתרחשים בארץ ובעולם משפיעים באופן שונה על סוגי השקעה שונים, לדוגמא: המלחמה באוקראינה מצד אחד השפיעה על שוק הנדל"ן באירופה וגרמה לעלייה חדה בביקוש לדירות להשכרה (עקב מיליוני הפליטים) ומצד שני גרמה לירידות בשוק ההון ולטלטלה במחירי האנרגיה- ולכן אחת ההמלצות שיסייעו לכם להתמיד בהשקעות היא פיזור סיכונים בין סוגי השקעות שונים, כך שגם במקרה של ירידה באפיק אחד תיתכן בלימה או אפילו עליה באפיקים האחרים.

בשנת 2022 ראינו ירידות כמעט בכל סוגי קופות הגמל וההשתלמות, והנה מתחילת שנה ועד לכתיבת שורות אלו, אנו עדים לעליה בתשואות עד לכ4% מתחילת השנה. מה שמביא את ממוצע 12 החודשים האחרונים להיות ממוצע חיובי ואנחנו רק בחצי השנה:

2. השקעה במדדים או בבחירת מניות?

כיום חוסך יכול להשקיע את כספו בשני אופנים עיקריים:

  • קופת השקעה אקטיבית – מדובר בהשקעה בה מנהל ההשקעות של אותה קופה, לאחר ניתוח מידע שוק (באמצעות מחלקות המחקר המלוות אותו) מחליט באופן אקטיבי אילו מניות/ אג"ח לרכוש ובאילו חברות כדאי להשקיע, מתי לקנות ומתי למכור, ובהתאם לכך גם התשואה בתיק.
  • השקעה פאסיבית -מדובר בהשקעה בה מנהל ההשקעות נצמד למדדים מוכרים וידועים כמו מדד תל אביב 25 (המייצג את התשואה ב25 החברות הגדולות )או מדד S&P 500 שהוא מדד ניירות ערך הכולל מניות של 500 תאגידים ציבוריים וגדולים הנסחרים בבורסה (רובים אמריקאיים)

כך שלא צריך "לנחש" את השוק ולהמר על מניה כזו או אחרת ובעצם נהנים המשקיעים מתשואת המדד של קבוצת החברות הנמצאות במדד.

לא מעט פעמים נבדק נושא כדאיות במדדי המניות, ונראה כי השקעה באפיקים פאסיביים מניבה תשואות דומות ואף לעיתים גבוהות משמעותית מהשקעות אקטיביות המבוצעות על ידי טובי מנהלי ההשקעות.

כיום ישנו שפע של קרנות המחקות מדדים, ויש לשים לב לגובה החשיפה למניות: ברוב בתי ההשקעות החשיפה למדד תהיה בשיעור של 100% (רמת סיכון גבוהה) אך ניתן בהחלט למצוא בחברות מסוימות, מסלול בעל השקעה המסתפק בעד 50% מניות חו"ל.

להלן דוגמא לתשואות שהניב מתחילת שנה- מסלול מחקה מדד s&p500:

3 עדיף לשמור את הכסף בפק"מ בבנק- זה הכי בטוח:

בשנה וחצי האחרונות אנו עדים לעליה דרמטית הן באינפלציה (מדד) והן בגובה ריבית בנק ישראל, שניהם טיפסו בתוך זמן קצר,  משיעור נמוך עד כדי אפסי, לשיעורים גבוהים סביב 5% בשנה.

הדבר השפיע גם על גובה הריביות שהציעו הבנקים ללקוחותיהם, בעבור סגירת כספיהם בפק"מ, אשר עלה גם הוא מריבית שנתית אפסית של כ0.1% לריבית שנתית של כ3% לשנה בממוצע ,בהתאם לגובה החסכון ובתנאי סגירת הכסף למשך שנה ויותר.

הדבר נראה מפתה, בעיקר לאור ירידות והפסד שהיה בשנת 2022 בקופות הגמל ותוכניות החסכון , אך מה שקרה הוא שמאז הריבית במשק עלתה לגובה של 4.25% והפיקדונות של הציבור סגורים עדיין בריבית של 3% התוצאה היא הפסד של הרבה מאד כסף לציבור מצד אחד, והרבה מאד כסף שנותר אצל הבנקים  מצד שני, כך שגם אם אתם חושבים שסגירת הכסף בבנק הוא הצעד הנכון והבטוח ביותר- חשבו שנית!

כיום ניתן לחסוך כספים פנויים בקופות גמל להשקעה, או תוכניות חיסכון בחברות הביטוח וליהנות מקופה הנזילה בכל עת למשיכה (בניגוד לפק"מ שסגור לפרק זמן בינוני- ארוך) ואף מתשואות חיוביות לאורך שנים במצטבר.

בשורה התחתונה:

שנת 2023 עוד רחוקה מלהסתיים, לא נוכל לצפות את העתיד, אך בהחלט קיימות שלל אפשרויות של מוצרי השקעה שרובם נזילים למשיכה בכל עת, בהם תוכלו לבחור את מסלול ההשקעות המתאים לאופי ולרמת הסיכון המתאימה לכם.

בהתאם לגובה סכום החסכון רצוי גם לשקול פיזור הכספים בסוגי ההשקעות השונים העומדים לרשותכם, ובכך לא לשים את "כל הביצים בסל אחד" ולגוון את תיק ההשקעות בצורה חכמה.

אנו בכנען נשמח לתאם לכם פגישה מקיפה על התיק הפיננסי שלכם- עם סוכן בעל רישיון פנסיוני מטעמנו, ויחד אתו תוכלו למפות את כל נתוני החסכונות שברשותכם, לבחון את האלטרנטיביות הקיימות ולוודא כי תואמים את הצרכים האישים והמשפחתיים שלכם בכל רגע נתון.

להשארת פרטים לחצו כאן.

שנית, אנו ממליצים לכם לקוחותינו, להצטרף לאפליקציית "FolloApp  " .

האפליקציה הינה ללא תשלום עבור לקוחות כנען בלבד ובאמצעותה אנו נשקף לכם בכל זמן נתון את כל הנתונים הקשורים בקופות הגמל, פנסיה והחסכונות שלכם, כולל התייחסות לדמי ניהול, תשואות, כיסויים ביטוחיים. ובנוסף לכך יוצגו לכם נתונים פיננסיים הנוגעים לאשראי ולהלוואות שברשותכם.

המערכת מקבלת בכל חודש נתונים עדכניים, ומצליבה אותם עם נתונים אישיים שלכם כגון שכר, מצב משפחתי, אהבת/ שנאת סיכון בהשקעות- ומציפה לכם התראות אישיות במידה והתגלה נושא המצריך תשומת ליבכם וטיפול בו. כך שאתם יכולים להיות רגועים שיש מי שבודק את התיק שלכם בכל רגע נתון 24/7 ולא רק בקרות אירוע חריג או במהלך פגישה פיזית עם סוכן הביטוח .

להשארת פרטים לחצו כאן.